Ugrás a tartalomra

Adatból stratégia - Adatvezérelt vállalatvezetés

Az adatok tárolása, feldolgozása és megjelenítése minden cég életében kiemelt szerepet kell játsszon. Nem csak abban tudnak segíteni az adatok, hogy elemezzük a korábbi tevékenységek és döntések hatását, hanem ezeknek az információknak a birtokában a vezetői döntéseket is hatékonyabban lehet meghozni. Mostani cikkünkben bemutatjuk nektek, hogy miként válhatnak az adatok a vállalatvezetés legfontosabb eszközévé!

Adatból stratégia - Adatvezérelt vállalatvezetés

Nem véletlenül kap egyre nagyobb figyelmet az adatok megfelelő kezelése, hiszen ezek objektív módon, pusztán a számokra támaszkodva segítik a stratégiai döntéseket, illetve képesek ezáltal kimutatni, hogy mely területekre kell koncentrálniuk. Azonban sok esetben még mindig nem használják ki az adatokban rejlő potenciált, félmegoldásokat alkalmaznak, amik fals képet adnak. Mi abban hiszünk, hogy adatsratégia kialakításával és a megfelelő adatplatform létrehozásával kiemelkedő eredményeket érhetnek el a partnereink, ezért is alakítottunk ki házon belül egy dedikált, szakértőkből álló Data team-et. 

“Az adat az új olaj, azonban megfelelő feldolgozás nélkül ez csak nyersolaj marad. Az adatelemzés és adatvizualizáció a finomító, ami információt és így értéket teremt ebből.”  

Az adatok rendkívül fontos szerepet játszanak egy cég életében számos szempontból. Pár ok, hogy miért: 

  1. Összefüggések feltárása: Az adatok lehetővé teszik, hogy betekintést nyerjünk a cég működésébe és rálátásunk legyen a különböző piaci trendekre. Olyan mintákat és összefüggéseket azonosíthatunk, amelyek máskülönben nem lennének nyilvánvalóak. Ezek az információk segítenek megérteni, hogy a cégnek mik az erősségei, gyengeségei, lehetőségei, és mik a rájuk irányuló fenyegetések. Ezzel lehetővé téve számunkra, hogy megalapozottabb döntéseket hozzunk.
  2. Kockázatkezelés: Az adatok segítenek a kockázatok hatékony azonosításában és mérséklésében. A múltbeli adatok és az aktuális trendek elemzésével előre láthatjuk a lehetséges kockázatokat és proaktív intézkedéseket tehetünk hatásuk mérséklésére. Legyen szó pénzügyi kockázatokról, működési kockázatokról vagy piaci kockázatokról, az adatvezérelt elemzések lehetővé teszik számunkra, hogy jobb döntéseket hozzunk.
  3. Ügyfélmegértés: Az adatok megismerésével jobban megérthetjük ügyfeleinket. Az olyan ügyféladatok elemzésével, mint a demográfiai adatok, preferenciák, viselkedés és visszajelzések, úgy alakíthatjuk termékeinket, szolgáltatásainkat és a marketingstratégiát, hogy azok hatékonyabban érjék el a célközönségünket és jobban illeszkedjenek a preferenciáinkhoz. Ez jobb ügyfélelégedettséghez és megtartáshoz vezet.
  4. Teljesítményértékelés: Az adatok feldolgozása mérőszámokkal lát el minket, amelyekkel mérhetjük teljesítményünket. Akár az értékesítési teljesítményről, a működési hatékonyságról, az alkalmazottak termelékenységéről vagy a pénzügyi teljesítményről van szó, az adatok elemzésével objektíven tudjuk értékelni az eredményeket. Ez az értékelés segít azonosítani a fejlesztésre szoruló területeket, és optimalizálni a működést.
  5. Stratégiai tervezés: Az adatok értékes forrásként szolgálnak a stratégiai tervezéshez. A piaci adatok, a versenytársak adatai és a belső teljesítményadatok elemzésével azonosíthatjuk a piaci lehetőségeket, figyelhetjük a versenytársakat és azonosíthatjuk a területeket, amikre fókuszálnunk kell. Ezáltal tudatosabban tudunk stratégiát tervezni és hatékonyabban tudjuk beosztani az erőforrásokat a célok eléréséhez.
  6. Innováció: Az adatok ösztönözhetik az innovációt is. Azonosíthatjuk a feltörekvő trendeket, az ügyfelek igényeit és a piaci hiányosságokat, amelyek a fejlesztések irányát határozhatják meg. 
  7. Működési hatékonyság: Az adatok segítenek a működési hatékonyság javításában. Az olyan működési adatok elemzésével, mint a termelési folyamatok, az ellátási lánc működése és az erőforrás-kihasználás, azonosíthatjuk a hiányosságokat és a kevésbé hatékony területeket. Ez lehetővé teszi, hogy racionalizáljuk működésünket, csökkentsük a költségeket és javítsuk az általános hatékonyságot.

Vezetői döntések támogatása adat alapon 

A helyes üzleti döntéseket a legjobb vezetők is többnyire csak a megfelelő információk birtokában tudják meghozni. Az ilyen helyzetekben azonnal elérhető adatokra van szükség, amik a vezetők számára információt adnak a döntés meghozatalához.  

Nincs idő arra, hogy nagy adathalmazokat akkor kezdjenek el elemezni, amikor azokra szükség van Ki kell alakítani egy vezetői dashboardot, ahol az adatok könnyen értelmezhető információvá alakulnak a döntéshozóknak és ez alapján gyorsan és kalkuláltan tudnak döntést hozni. 

Értékesítési dashboard

Fontos tisztázni a vezetői jelentés létrehozásánál, hogy milyen fogalmakat használunk és azok pontosan mit jelentenek, hogy ténylegesen azokat az információkat kapják meg, amikre szükségük van ahhoz, hogy minél átláthatóbb jelentéseket készítsünk.  

Adatvezérelt vállalatvezetés alapjai 

Mielőtt egyáltalán elkezdünk beszélni az adatvezérelt vállalatvezetésről, van pár alap lépés, amit meg kell ugranunk és eldönteni, hogy milyen elvek és prioritások mentén fogjuk létrehozni az adatplatformot. 

Az alábbi lépések mentén lehet elindulni az adatvezérelt vállalattá válás útján:  

  • Célok definiálása, amik meghatározzák a szervezet törekvéseit és elvárásait  
  • Folyamatok fejlesztése, mely meglévő működésbe integrálja az új megoldásokat  
  • Felelősségek meghatározása mindenki számára egyértelművé teszi a saját szerepét a szervezetben  
  • Kompetenciák fejlesztése lehetőséget biztosít minden részvevő számára szerepe szerinti tudás megszerzésére  
  • Eszközök és funkciók kiválasztása, amelyek megfelelően támogatják az igényeket és illeszkedik az adott környezetébe 

Alapvetően folyamatban először egy AS-IS felmérést készítünk és utána alkotunk egy TO-BE koncepciót a fenti irányok szerint. A lépések viszont minden szervezet esetén mások, arra fókuszálunk, ami hiányzik, testreszabott stratégia alkotási projektet végzünk mindenkinél. 

Adatvezérelt vállalat Funnel

Ahogy azt a fentiekből leszűrhetitek az adatok sokkal többet rejtenek magukban, mint egyszerű jelentéseket. Segítségükkel az egész cég működését lehet irányítani és meghozni a megfelelő döntéseket.

Projektjeink során is mindig arra törekszünk, hogy ne csak egyszeri jelentést adjunk a partnereinknek, hanem edukáljuk őket arra miként tudják a legtöbbet kihozni a meglévő adatokból, hogyan válhatnak valóban adatvezérelt vállalattá, ami már rövid rávon is garantáltan megtérül számukra.

Minden cég számára mások a célok, ezáltal az adatstratégia kialakításánál is mindig ezeket szem előtt tartva, egyedi megoldással szolgálunk. 

Nagyon sokat tudnánk még beszélni az adatokról és ezek szerepéről a vállalatvezetésben, de úgy gondoljuk, hogy itt érdemes egy vonalat húznunk, hogy könnyen emészthető maradjon a sok információ. Ha felkeltettük az érdeklődéseteket a témát illetően, akkor keressetek minket az ibt@ibtconsulting.hu email címen és egyeztessünk egy időpontot, amikor meg tudjuk nektek mutatni részleteiben is a lehetőségeket! 

Legújabb blogbejegyzések